Lukáš Masopust

"Mám za sebou 15 let výuky na středních školách. Všiml jsem si, že náš vzdělávací systém někdy zbytečně plýtvá entuziasmem mladých lidí. Žáky a studenty bychom měli vést nikoli ke stále ještě populárnímu "diplomovému fetišismu", ale především k vlastní zkušenosti. Můj princip vzdělávání je jednoduchý: Když vás něco baví, dělejte to, pokud ne, běžte a dělejte něco jiného. Pak teprve přestaneme otročit neefektivnímu systému a místo toho si najdeme ve znalostech to, co nás skutečně baví."

Autor je odborný učitel IT na SPŠE Ječná a IT Step a specializuje se mimo jiné na webové technologie. Je také autorem blogu blogkantora.cz.
  • Počet článků 61
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 182x

Seznam rubrik

Lukáš Masopust

Jak se dnes mládež učí

Jednou jsem kontroloval dokumentaci k ročníkové práci jednoho mého žáka a měl jsem nějaké připomínky. Často se stane, že na tyto mé připomínky reagují slovy: “ostatní to mají stejně”, nebo “toto mi nikdo neřekl, nebylo to napsáno.

7.11.2018 v 15:35 | Karma: 0 | Přečteno: 54x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Proč si nekoupit vypracování seminárky?

Když jsem poslouchal debatu na v pořadu90”o podvádění v diplomových pracích, vzpomněl jsem si na fámy, že někteří naši žáci plánovali, že si nechají ročníkovou práci od někoho udělat.

8.10.2018 v 9:44 | Karma: 0 | Přečteno: 40x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Kultura oblékání

Kultura oblékání u nás není něco příliš vžitého. Několikrát jsem, přemýšlel, zda by pro učitele (a možná i pro žáky) měla být zavedena nějaká pravidla pro oblékání.

24.9.2018 v 9:04 | Karma: 0 | Přečteno: 154x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Glosa: o vnímání matematiky

Na DODu se mne jedna maminka ptala na matematiku na naší škole. Zajímalo ji, jak to naši žáci zvládají, protože viděla naši učebnici a přišla ji těžká.

27.2.2018 v 10:11 | Karma: 0 | Přečteno: 76x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Mají žáci středních škol dostatečnou motivaci se vzdělávat?

Je cílem žáků, a teď myslím hlavně těch středoškolských, se vzdělávat? Často slýchám, že jim jde o to mít maturitu. To ostatní je již podružné. Je asi jasné, že ti nejlepší žáci to mají naopak.

19.2.2018 v 10:08 | Karma: 0 | Přečteno: 19x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Svět který sdílíme, nevidíme vždy stejně

Byl jsem na výletě v Beskydech s kamarádem a s jeho kamarádkou, která pracuje jako učitelka na základní škole. Ptáte se, co učí za předměty tato má kamarádka? Tělocvik, češtinu a francouzštinu. A má vystudovanou pedagogiku na UK.

27.11.2017 v 4:22 | Karma: 0 | Přečteno: 32x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

JAVA pro dospělé

Koncem května jsem začal učit ve škole ITStep. Jedním z mých prvních kurzů je kurz programování nejen v JAVě, ale následně se budeme věnovat i databázím a webových technologiím. Učí se dvakrát týdně od 18 do 21h. Počítá se s tím,

27.11.2017 v 3:19 | Karma: 0 | Přečteno: 44x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

A co děti, mají si kdy hrát?

Vrhnul jsem se do akce od soukromé školy ITStep. Jde o akci pro děti okolo 10 let, které se mohou 5 dní účastni takového IT tábora.

27.11.2017 v 1:48 | Karma: 0 | Přečteno: 15x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Na FEL chodím za ženami a jejich úsměvy

Měl jsem tu čest a potěšení již druhý semestr na elektrotechnické fakultě cvičit programování. Vlivem okolností, mám celou jednu skupinu převážně zastoupenou ženami.

20.11.2017 v 1:46 | Karma: 0 | Přečteno: 44x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Vsadím svůj měsíční plat…

Když vidím ten předvolební monkey bussines, kterým slibující předvolební debaty jsou, tak si říkám, má odvahu se se mnou někdo vsadit? O co?

13.11.2017 v 1:42 | Karma: 0 | Přečteno: 29x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Třídním proti své vůli

Mám to “štěstí”, že jsem dostal třídnictví. Zvažoval jsem odchod ze školy. Nevím, jak to je na jiných školách, ale co vím, tak práce třídního není doceněna. Příplatek za něj je měsíčně několik málo stovek, třeba 600 Kč. Tedy 2-3 h

9.11.2017 v 1:35 | Karma: 0 | Přečteno: 29x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Jak vyrobit profesionála

Nesmírně mne potěšilo i překvapilo, že díky článkům na mém blogu jsem byl osloven paní novinářkou Věrou Vortelovou se žádostí o rozhovor. Článek si můžete přečíst

30.10.2017 v 9:29 | Karma: 0 | Přečteno: 18x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Týmově se dělají úkoly snadno…

Dnes jsem udělal malý pokus. Zkusil jsem žáky inspirovat k dělání domácích opakovacích úkolů trochu jinak. V předešlých hodinách, kdy se látka probírala, ji žáci nechtěli věnovat příliš pozornosti.

24.10.2017 v 9:23 | Karma: 0 | Přečteno: 6x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Didaktika IT předmětů

Tento článek bych rád věnoval tomu, jak já a moji kolegové učíme IT předměty, jak vychováváme IT experty. Z teoretického hlediska nejde o nic moc nového.

18.10.2017 v 9:16 | Karma: 0 | Přečteno: 5x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Elektronické testování či písemky na tabletech

Psaní písemek, resp. spíše testů elektronických (na tabletech, mobilech) má výhody v tom, že žák dostává okamžitě zpětnou vazbu a při dobrém sestavení testu lze dát tuto vazbu velmi konktrétně

13.10.2017 v 1:58 | Karma: 0 | Přečteno: 9x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Znáte SOČ?

Blíží se další ročník a já se opět těším, že budu v porotě. Pro ty, coSOČneznají, stručně přiblížím Žáci středních škol soutěži v několika kategoriích, v současnosti v 17. Probíhá několik kol: školní, krajské, stání a pak případně

7.10.2017 v 1:51 | Karma: 0 | Přečteno: 3x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Systém Moodle a jeho využití pro organizaci výuky na středních školách

Léta využívám systém Moodle a rád bych zde prezentoval, jak ho využívám. Komentuji svou prezentaci připravenou pro kolegy

1.10.2017 v 1:43 | Karma: 0 | Přečteno: 11x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Učit se programovat znamená učit se myslet

Jednou mi žák, kterého učím jak programování, tak tvorbu webu řekl, že programování se mnou ho baví. Velmi rád totiž při výuce využívám objevitelské metody výuky,

27.9.2017 v 1:35 | Karma: 0 | Přečteno: 12x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Proč žáci nezipují?

Stručně řečeno - nikdy to nepotřebovali a nikdo jim neřekl k čemu to je, což v didaktice je vždy ta nejzákladnější a nejdůležitější část výkladu učitele.

22.9.2017 v 1:27 | Karma: 0 | Přečteno: 39x | Diskuse| Společnost

Lukáš Masopust

Je doučování špatné? Jistě!

Titulek jsem záměrně zvolil velmi provokativně. Přesto se ale myslím, že mám z většiny pravdu. Sám doučuji mnoho nešťastníků

17.9.2017 v 1:14 | Karma: 0 | Přečteno: 20x | Diskuse| Společnost