- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nestalo by se vůbec nic, stejně jako kdyby se zrušila povinná školní docházka.
Brzy prijde doba, kdy vetsinu prace budou delat roboti. Pise se o tom uz dost otevrene. Jejich schopnost ucit se bude s lidmi neporovnatelna. Pak snad uz opustime zastarale, neefektivni a demotivujici znamkovani a prejdeme v ramci vychovy a vzdelavani k pristupum uchovavajicim kreativitu, originalitu a sebeuctu. Mozna az si vsimneme, jak se umela inteligence uci sama metodou opakovani, taky se trochu zamyslime. Kazdopadne ti pomali, nevykonni a frustrovani robutci co dnes vychazeji ze skol potreba nebudou...
U maturitniho vysvedceni vnucky jsem porozumel jen ze ma prumer ze vsech predmetu 2,5. U jednotlivych predmetu pak tam byla cela rada znamek, ktere mi toho moc nerikaly, ale nejak z nich vyplynul pak i ten prumer.
Ovsem o ctyri roky mladsi vnuk dostal coby vysvedceni desetistrankove slovni hodnoceni kteremu rozumela jen snacha - ucitelka.
Zrušit či změnit administrativním zásahem zavedenou číselnou klasifikaci samozřejmě není problém. Ale čím ji nahradit?
Vícestupňový systém nic neřeší, na okrajích stále bude „výborný“ a „nedostatečný“. Počet mezistupňů je vcelku nepodstatný.
Jako nejnešťastnější se vždy projevilo slovní hodnocení. Byl-li vytvořen jakýsi standardizovaný mustr, tak zase vznikla hodnotová stupnice (jen méně praktická a mnohoslovná) a nic se nezměnilo. Navíc sjednotit text tak, aby vyhovoval pro potřeby odborných předmětů (IT) i pro potřeby „výchov“ (TV) i pro potřeby hodnocení „klasických“ všeobecně vzdělávacích předmětů (ČJ, M) je prakticky nemožné a dovoluji si autora ujistit, že v nedávné historii už tu podobné pokusy byly. Neujaly se.
Ponechat volné pole tvořivosti jednotlivým kantorům zase neznamená nic jiného, než poměrně jasné číselné hodnocení nahradit jakýmisi silně zakonspirovanými mnohomluvnými a nicneříkajícími úvahami, které nejen že nebude možné jakkoli sumarizovat, ale ani je objektivně porovnávat. Nehledě na to, že mnoho takovýchto „hodnocení“ by se rychle a celkem oprávněně stalo zdrojem všeobecného veselí. To už zde ale také bylo.
A přesvědčit kantora, že má místo napsání jedné známky vytvořit vyčerpávající slohovou práci o schopnostech žáka? Vyučující matematiky (např.), který učí v cca pěti třídách, získá za pololetí jen v písemkách kolem tisíce známek. To byste po něm fakt chtěl, aby k nim vypracoval tisíc slohovek?
Dnes má každá větší firma oddělení controllingu, které velmi jednoduše kalkuluje, plánuje a pak to hodnotí. Ta hodnocení jsou takové známky pro dospělé, bez toho by se žádná firma moc nehnula dopředu.
..., které velmi jednoduše řečeno kalkuluje,...
Nějaké hodnocení žáka musí být, nejen pro osobní zpětnou vazbu, ale hlavně kvůli dalšímu uplatnění - základní škola je sítem, kde se žák převážně učí učit (nikoliv studovat - žák není student) a podle toho, jak lehce zvládá či nezvládá, je hodnocení vstupenkou na další typ školy. Vím, že obsahem osnov základního školství je spousta nesmyslů, ale je to strategie zmíněného síta. V našich končinách se hodnotí obráceným dvacetibodovým způsobem, přičemž 10 bodů a níže je už jakoby nedostatečná, takže prakticky se hodnotí deseti stupni a někde jen A až E. Slovní hodnocení je jeho jemnější forma a buď se do něj klíčovými slovy šifruje skutečný stav, nebo body zůstávají uloženy v počítači - je to kvůli kontinuitě v následném ročníku, kde už může působit jiný pedagog apod. Hodnocení bude vždy, ale nevylučuji změnu formy, která nebude subjektivně tak tvrdá atd.